مراقبت های بعد از لمینت دندان برای افزایش ماندگاری لمینت

لمینت‌های سرامیکی نوعی روکش دندانی است که برای همیشه به دندان‌ها می‌چسبند، این روکش‌های سرامیکی ظریف بوده و هرگونه نقص، ترک، تغییر رنگ، شکل نامنظم و حتی فاصله بین دندان‌ها را پوشش می‌دهند. اگرچه زمانی‌ که شما تصمیم می‌گیرید از این روکش‌ها استفاده کنید، مزایا و معایب بسیاری وجود دارد؛ تنها در دو جلسه، دندانپزشک شما به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند لبخندتان را به شما برگرداند. به‌ عنوان مثال، بزرگترین نگرانی در این‌ باره نگهداری درست از روکش‌هاست تا برای سال‌های زیادی دوام بیاورند. به‌ منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نگهداری از روکش‌های دندانی این مقاله را تا انتها بخوانید.لمینت

لمینت دندان چیست؟

قبل از اینکه به بهداشت روزانه و نگهداری از دندان‌ها بپردازیم، باید اول بدانیم لمینت چیست و چرا از آن‌ها استفاده می‌کنیم. لمینت در واقع پوسته‌های بسیار ظریفی می‌باشد که به سفارش مشتری ساخته شده و به سطح جلویی دندان چسبیده تا ظاهر دندان و لبخندتان را بهبود بخشد. این روکش‌ها اغلب به‌ منظور اصلاح رنگ دندان، ساییدگی و نامرتبی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌ منظور استفاده از لمینت‌ها، دندانپزشک شما حدود 1/2 میلی‌متر از دندان را تراش داده تا بدین‌ترتیب روکش به‌ درستی روی دندان قرار گرفته و حجیم به‌ نظر نیاید. پس از آن، روکش برای همیشه به دندان شما می‌چسبد.

آیا این فرایند به دندان‌ها آسیب می‌زند؟

معمولا در پروسه لمینت کردن دندان‌ها، از انواع بی‌حس‌کننده‌ها استفاده می‌شود و پس از اثر کردن بی‌حس‌کننده بیمار هیچ دردی را حس نخواهد کرد. در مواردی که تنها دو یا چهار دندان لمینت شوند، به‌ محض از بین رفتن اثر بی‌حسی بیمار تقریبا هیچگونه ناراحتی ندارد؛ با این‌ وجود، در مواردی که 8 یا بیش از 8 دندان در این پروسه ترمیم گردند، احتمالا بروز کمی درد در ناحیه لثه و فک طبیعی خواهد بود. درد ناشی از لمینت کردن دندان‌ها معمولا با استفاده از داروهایی که بدون نسخه از داروخانه می‌توانیم تهیه می‌کنیم، تسکین می‌یابد.

مراقبت از لمینت دندان

در ادامه نحوه مراقبت از لمینت‌ها به تفصیل آورده‌ شده‌ است. قبل از آماده‌ کردن قلم و خودکار، باید رازی را با شما در میان بگذاریم: لمینت‌های دندانی به مراقبت ویژه‌ای نیاز ندارند. اگرچه این روکش‌ها تفاوت بسیاری در ظاهر دندان‌های شما ایجاد می‌کنند، ولی نیازی به ایجاد تغییرات جدی در بهداشت روزانه نیست. با این‌ وجود، دندانپزشک شما احتمالا در خصوص مراقبت از لمینت‌ها توصیه‌های ویژه‌ای برای شما داشته و اصرار به مراقبت کامل از آن‌ها خواهد داشت.

بهداشت روزانه دهان و دندان

جالب است بدانید، بهداشت روزانه دهان و دندان قبل و بعد از لمینت کردن دندان‌ها تفاوت چندانی نمی‌کند. توجه داشته باشید که باید حداقل روزانه دو بار مسواک بزنید، از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید و به‌ منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها به‌ طور مرتب از نخ‌دندان استفاده کنید. اگرچه این روکش‌ها دندان‌های طبیعی شما را پوشش داده‌اند، در صورتیکه بهداشت روزانه دهان و دندان را رعایت نکنید دندان‌هایتان در معرض پوسیدگی قرار خواهند گرفت.

با لمینت کردن دندان‌ها رویه بهداشت دهان و دندان تفاوتی نخواهد کرد، تنها باید مسواکتان را عوض کنید. به‌ منظور جلوگیری از بروز آسیب به لمینت‌ها، باید مسواکی جدید تهیه کنید؛ اگر مایلید از مسواک‌های دستی استفاده کنید، در نظر داشته باشید که مسواکتان باید نرم باشد. این مسواک‌ها در برداشتن پلاک‌های دندان به‌ اندازه سایر مسواک‌ها (مسواک‌های سفت) موثر بوده و تنها به روکش‌ها آسیب کمتری می‌زنند.

بهداشت مناسب دهان و دندان علاوه‌ بر تمیز کردن و محافظت از لمینت‌ها، خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد. بیماری‌های لثه موجب تحلیل رفتن لثه و به‌ وجود آمدن ظاهری نامناسب برای لمینت‌ها می‌شود؛ بنابراین می‌توانید با یک سنگ دو نشان را بزنید. اگر در مورد روش مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مشکلی دارید، می‌توانید از دندانپزشک‌تان کمک بگیرید.

آیا می‌توان از خمیردندان معمولی برای لمینت‌های دندانی استفاده کرد؟

خمیردندان‌ها انواع مختلفی دارند که شامل نوعی ماده ساینده می‌باشند، به این معنی که در برداشتن پلاک‌ها و جرم‌های دندانی بسیار موثر هستند. اگر دندان‌هایتان را لمینت کرده‌اید بهتر است از این خمیردندان‌ها استفاده نکنید؛ چرا که سرامیک برخلاف دندان طبیعی، سخت، متراکم و غیرمتخلخل بوده و استفاده از این خمیردندان‌ها مرتبا به روکش‌ها آسیب زده و درخشش‌شان را از بین می‌برد.

علاوه بر از بین رفتن درخشش دندان‌ها، استفاده از این خمیردندان‌ها چسب روکش‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده و به‌ مرور زمان موجب از بین‌ رفتن خاصیت چسب می‌گردد. پس از اینکه دندان‌هایتان را لمینت کردید، بهتر است به‌ دنبال خمیردندانی مناسب باشید تا روکش‌ها براق و سالم بمانند. توجه کنید که باید از مصرف خمیردندان‌هایی که در ترکیب‌شان جوش‌شیرین وجود دارد، اجتناب کنید.

نکته‌ای برای افرادی که زیاد دندان‌قروچه می‌کنند (به‌ عبارتی دیگر، افرادی که دندان‌هایشان را روی هم می‌سایند)

اگر دائم دندان‌قروچه می‌کنید، حتما پزشکتان را از این موضوع باخبر کنید. دندان‌قروچه موجب وارد آمدن فشار زیادی به دندان‌ها شده و به لمینت‌ها (و همچنین دندان‌های طبیعی‌تان) آسیب می‌زند. بنابراین بهتر است از نایت‌گارد (نوعی محافظ دهان) استفاده کنید، این ابزار فشار وارده به دندان‌ها را به هنگام خواب به حداقل می‌رساند و بدین‌ترتیب یک مرحله به مراحل مراقبت از دهان و دندان اضافه خواهد شد.

نکته‌ای به هنگام جویدن

اگرچه لمینت‌ها بسیار بادوام هستند، اما به‌ اندازه دندان‌های طبیعی مقاوم نمی‌باشند. به همین دلیل، ما پیشنهاد می‌کنیم از جویدن اجسام سخت نظیر خودکار، یخ، ناخن و یا استخوان اجتناب کنید. اگرچه احتمالش کم است، اما ممکن است روکش‌های دندان براثر جویدن اجسام سخت خراب شوند.

مراقب عوامل پدید آورنده لکه روی دندان‌ها باشید

اگرچه لمینت‌های دندانی در برابر لکه‌ها مقاوم می‌باشند، ممکن است مانند دندان‌های طبیعی به‌ مرور زمان لکه‌دار شوند. بنابراین به‌ هنگام آموزش نحوه مراقبت از لمینت‌‌ها، احتمالا دندانپزشک از شما بخواهد از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که موجب ایجاد لکه روی دندان می‌شوند، اجتناب کنید. این مواد شامل قهوه، چای، سس سویا، انواع توت‌ها و غیره می‌باشند. دلیل رایج دیگر تغییر رنگ لمینت‌ها سیگار می‌باشد؛ بنابراین اگر سیگاری هستید علاوه بر فواید دیگری که ترک آن به‌ دنبال دارد، به‌ خاطر سلامت دندان‌هایتان آن‌ را ترک کنید.

مرتبا به دندانپزشک مراجعه کنید

پس از لمینت کردن دندان‌ها، احتمالا دندانپزشک از شما می‌خواهد به‌ منظور ارزیابی موقعیت روکش‌ها مجددا به مطب مراجعه کنید. بدین‌ترتیب فرصتی فراهم می‌گردد تا موقعیت روکش‌ها و بیماری‌هایی که معمولا بافت لثه را درگیر می‌کنند، توسط دندانپزشک بررسی شوند. ایشان از این طریق لثه‌ها را معاینه می‌کند تا ببیند چه واکنشی به لمینت‌ها داشته‌اند. مراجعه به دندانپزشک فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا سوال‌هایتان را در مورد روکش‌ها و روش‌های نگهداری از آن‌ها بپرسید.

حتی اگر لمینت‌های قرار گرفته روی دندان‌هایتان براق و درخشان بوده و مشکلی با آن‌ها ندارید، بسیار ضروری است که بهداشت روزانه دهان و دندان را رعایت کنید؛ مرتبا مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید، از خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های لمینت شده استفاده کنید و مرتبا به دندانپزشک مراجعه کنید. قرارهای ملاقات جرم‌گیری و معاینه 6 ماهه را فراموش نکنید، این مراجعات به‌ منظور برداشتن پلاک‌های دندان و بررسی لمینت‌ها بسیار ضروری می‌باشد.

توجه داشته باشید که دندانپزشک شما باید در خصوص نحوه مراقبت از لمینت‌ها، ماهر و آموزش‌دیده باشد؛ در صورتیکه دندانپزشک شما به‌ اندازه کافی احتیاط نکند، استفاده از برخی ابزارها ممکن است موجب بروز آسیب جدی به لمینت‌ها گردد.

پس از لمینت کردن دندان‌ها، باید به مسواک و خمیردندانی که استفاده می‌کنید وهمچنین متخصص بهداشت دهان و دندان که در مراقبت از لمینت‌ها تخصص کافی دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ بدین‌ترتیب به روکش‌ها آسیبی وارد نخواهد شد. به‌ غیر از در نظر گرفتن این موارد احتیاطی، بهداشت روزانه دهان و دندان شما پس از لمینت کردن تغییری نخواهد کرد.

حالا که در مورد مراقبت از لمینت‌ها اطلاعات لازم را کسب کرده‌اید، وقت آن رسیده است که این اطلاعات را به کار گیرید. تنها با ایجاد تغییرات کوچکی در برنامه مراقبتی روزانه دهان و دندان‌‌تان، می‌توانید به‌ راحتی از لمینت‌ها مراقبت کنید. بدین‌ترتیب به کمک خودتان و دندانپزشک، لمینت‌ها برای مدت 10 تا 15 سال دوام خواهند داشت.

دلیل اصلی تعویض لمینت‌ها چیست؟

روکش‌های سرامیکی بسیار محکم بوده و تحت شرایط عادی نمی‌شکنند. در صورت بروز تحلیل لثه، ریشه دندان نمایان شده و یکپارچگی و زیبایی دندان‌ها از بین خواهد رفت؛ در نتیجه ممکن است بیمار بخواهد لمینت‌ها را تعویض کند. اگر اقدامات لازم نظیر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در خصوص مراقبت از لمینت‌ها به‌ طور منظم انجام دهید، احتمالا مشکل دیگری برای لمینت‌ها پیش نخواهد آمد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در skype

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو پرگار وب
طراحی سایت و سئو سایت توسط پرگار وب

باریخت مرجع زیبایی و سلامت بانوان ایران است. برای مشاهده انواع روتین پوستی و همچنین مشاهده بهترین سالن ها و مراکز زیبایی و همچنین مطالب آموزشی زیبایی و آرایشی و بهداشتی به باریخت مراجعه کنید.

باز کردن چت
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چطور میتونم کمک کنم؟